27 juni 2023
De Raad voor de Journalistiek heeft in 2022 91 klachten ontvangen, waarvan er 64 in behandeling zijn genomen. Dat is een lichte stijging ten opzichte van 2021 toen er 82 klachten werden ontvangen. Van de overige 27 ontvangen klachten hebben 26 klagers om uiteenlopende redenen hun klacht uiteindelijk niet doorgezet. Verder is 1 klacht terzijde gelegd, vanwege eerder misbruik van klachtrecht door de klager. Dit blijkt uit het jaarverslag dat de Raad op zijn jaarvergadering van 22 juni jl. heeft vastgesteld.
3 januari 2023
De Raad voor de Journalistiek beoordeelt klachten voortaan als ‘gegrond’ of ‘ongegrond’ en niet langer als ‘zorgvuldig’ of ‘onzorgvuldig’. Daarmee wil de Raad duidelijker maken dat hij een specifieke klacht beoordeelt en niet de integriteit van een journalist.
30 juni 2022
De Raad voor de Journalistiek doet vaker klachten af in de ‘vereenvoudigde procedure’. Daarbij wordt de klacht beoordeeld zonder dat het medium is gevraagd om daarop te reageren. Voorzitter Frits van Exter: ‘De Raad is en blijft laagdrempelig, maar wij willen niemands tijd verdoen met de behandeling van klachten waarvan de uitkomst bij voorbaat vaststaat.’ In 2021 bedroeg het aantal conclusies in deze procedure bijna 45%. De conclusies in deze procedure worden niet gepubliceerd. In zijn jaarverslag over 2021 geeft de Raad inzicht in de aard van de klachten en de inhoud van deze beslissingen.