Get on TRACK – The relevance, authority and impact of EU media councils and how to improve these where necessary
Van juli 2023 tot en met juni 2025 heeft de Raad voor de Journalistiek binnen het door de EU gefinancierde project Media Councils in a Digital Age onderzoek gedaan naar sterktes en zwaktes van Europese mediaraden en de uitdagingen waarmee zij worden geconfronteerd. In het rapport wordt het TRACK-model (Transparency, Representation, Awareness, Commitment en Knowledge) geïntroduceerd, met criteria voor een effectief systeem van mediaraden. Het model is ontwikkeld op basis van input van 144 experts en belanghebbenden uit 18 EU-lidstaten. Het rapport is hier beschikbaar.
Raden voor de Journalistiek in West-Europa
Van september 2007 tot en met juli 2008 heeft de Raad voor de Journalistiek met subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers een vergelijkend onderzoek uitgevoerd onder verschillende Europese landen – België (Vlaanderen), Groot-Brittannië, Duitsland, Denemarken, Nederland en Zweden – om hun procedures en budgetten te bestuderen.
Het rapport is hier beschikbaar.